Ocelové plíce. The Coathanger (Ramínko). Můj most. To vše je Harbour Bridge.



Březen patří jen a jen mostu, a to mostu, který je pro mě tím nejkrásnějším. Mostu, který je ikonou a symbolem Sydney. Ano, březen roku 2022 je ve znamení Harbour Bridge.
 


A proč? Protože 

Harbour Bridge slaví 90!

Přemýšlím, jak těch devadesát let stručně shrnout?
Devadesát let, to už je přece jen kus života. Kus historie! Historie mostu, Sydney, Austrálie, světa. A těch lidských osudů! To by byla hodně tlustá kniha. Úplný román.
 
Dost úvah a rychle zpět k oslavenci.



Plány a nápady na stavbu mostu, který by spojoval centrum města s jeho severní částí, existovaly již někdy od roku 1815.
Až téměř za 100 let došlo k průlomu. Na scéně se objevil hlavní inženýr s návrhem, a ten návrh zaujal.
Historie Harbour Bridge začíná. Asi by bylo vhodné zmínit toho, kdo stál u zrodu sydneyské ikony.

Konstruktérem mostu je inženýr John Job Crew Bradfield.

Most se nestavěl na „zelené louce", a tak jeho stavbě předcházela demolice 800 domů.
Stavba Harbour Bridge byla slavnostně zahájena dne 28. července 1923 na Milson´s Point.
Zde také byly zřízeny dvě dílny, ve kterých se vyráběla ocel pro nosníky.

Žula na stavbu pylonů byla těžena poblíž městečka Moruya (leží asi 300 km jižně od Sydney). Z toho důvodu zde vznikla dočasná osada, ve které žilo asi 250 dělníků se svými rodinami.



Jako laik si vůbec neumím tak náročnou stavbu představit.
 
Těžba žuly, doprava, stavba pylonů, výroba oceli, mostních konstrukcí … Smekám.
Dále přeprava obřích ocelových půl oblouků loděmi z dílen na určené místo! Jejich vyzdvižení!
Řeknu vám, to musela být operace! 

Pro obyvatele metropole (a také návštěvníky) to asi byl nezapomenutelný zážitek, moci sledovat tak výjimečnou stavbu. Být u toho. Vidět, jak stavba pokračuje. Jak se jim vlastně přímo před očima mění jejich město.



Kolik asi zvědavců se např. 19. srpna roku 1930 přišlo podívat? Právě 19. srpna 1930 ve 22 hodin se oba oblouky setkaly. To přece musela být velká událost.



Sydney by svou ikonu neměla nebýt 1 400 mužů, kteří most stavěli. Myslím si, že to byli skuteční hrdinové. Díky tomu, že v době hospodářské krize našlo na stavbě mostu mnoho lidí práci, říkalo se mostu „ocelové plíce".



Asi je bez diskuze, že šlo o velmi náročnou práci. A nebezpečnou. Vždyť jen v jakých výškách museli dělníci pracovat!
Za celou dobu stavby mostu zahynulo při nehodách 16 pracovníků. Dva z nich zemřeli v lomech a 14 přímo na mostě. Pád z mostu údajně přežil nejméně jeden dělník. Že velké množství z nich bylo zraněno asi není třeba dodávat.


Sydney Harbour Bridge byl slavnostně otevřen dne 19. března 1932.

Musely to být skutečně velkolepé oslavy. Událost roku 1932. Slavnostní otevření mostu zahrnovalo např. jízdu alegorických vozů, pochod kapel, salvy z děl, jakýsi „průvod" osobních lodí pod mostem či benátský karneval. Odhaduje se, že se zúčastnilo 300 000 až 1 000 000 lidí.

Kdo by si taky chtěl takovou událost nechat ujít?!


Harbour Bridge v číslech

  • Gigantická ocelová konstrukce spočívá na 4 mohutných žulových pilířích
  • Přemosťuje Port Jackson ve výšce 59 m nad mořem. V této výšce je jak silnice, tak chodník, takže se na druhou stranu můžeme dostat autem, vlakem nebo pěšky
  • Šířka mostu je 48,8 m
  • Vrchol mostu je 134 m nad mořem
  • Rozpětí oblouku je 503 m. S tímto rozpětím je jedním z největších ocelových mostních oblouků na světě
  • Váha mostu je 52 732 tun
  • Celková délka mostu je 1 150 m
  • Most pojí 6 000 000 nýtů !!
  • Smutné je, že během prvního roku po otevření, z mostu skočilo 49 lidí. Urychleně byly postaveny ochranné ploty


Kolik barvy se spotřebovalo a proč má Sydney Harbour Bridge právě šedý nátěr?

V době jeho stavby byla v tak obrovském množství, aby bylo možné natřít celý most, dostupná pouze šedá barva. Tím velkým množstvím je 272 000 litrů!

Most se natírá každých 5 let.

A že mezi natěrače svého času patřil také Paul Hogan už jsem zmiňovala v Did you know? – Věděli jste? – 6. díl

K „mému" mostu se určitě zase vrátím. Nejde totiž vměstnat všechny zajímavosti do jednoho článku. To by už potom nebyl článek, ale právě ten, v úvodu zmiňovaný, román.

Že Harbour Bridge přemosťuje jeden z nejkrásnějších přístavů světa asi není třeba dodávat. Vlastně proč „jeden z nejkrásnějších"? Ten nejkrásnější přírodní přístav světa!



Nezbývá než připít tomuto slavnému a krásnému mostu na dalších minimálně 90 x 90 let!!!



Většinu informací a starých fotografií mám z knihy vydané k 75. výročí mostu The Sydney Harbour Bridge – 75 fascinating Facts.

Komentáře